Crtice o rodnoj ravnopravnosti
Pojmovnik:
Pol[1]
je
biološka klasifikacija pojedinaca na muškarce i žene. Podrazumeva razlike među
ljudima koje su trajne i univerzalne.
Rodna ravnopravnost |
Sociolozi skreću
pažnju da je ta podela na muškarce i žene, iako zasnovana na biološkim
razlikama (telo, predispozicije, reprodukcija), društveno konstruisana, tako da
društvo i kultura utiču na definisanje prirodnih karakteristika muškaraca i
žena (Virdžine u Crnoj Gori, transrodna populacija...)
Rod se kao termin
razlikuje od termina pol po tome što
se odnosi na kulturnu i socijalnu definiciju uloga i ponašanja koje se očekuju
od pripadnika i pripadnica različitog pola, a ne na aspekte ponašanja koji su
određeni biološkim karakteristikama. Roditi dete je ženska biološka uloga, nega
i staranje o novorođenom detetu je rodna
uloga koja se obično pripisuje ženama, iako je sa istim uspehom može
obavljati i muškarac.
Stavovi i ponašanja
koje jedno društvo propisuje ženskom ili muškom rodu, naučeni su i mogu se
menjati (primer profesionalnih vojnika, pilota...)
Polna
podela rada i radnih zadataka, kako u domaćinstvu (kućni rad) tako i u
oblasti javne ekonomije, podeljena je na osnovu pola.
Žene kuvaju, muškarci peru kola. U
profesionalnom smislu, žene su češće negovateljice, medicinske sestre,
vaspitačice, socijalne radnice, muškarci su vozači kamiona, vatrogasci i
zapošljavaju se u industrijskoj proizvodnji. Tradicionalno, vojska, policija i
crkva u svoje redove nisu primali žene...
Termin rodna podela rada je tačniji izraz od
„polne podele rada“, budući da označava
podelu rada između polova na osnovu kulturne prakse i navika, a ne na nekoj
prirodnoj predodređenosti muškaraca i žena za specifične poslove.
Rodni
stereotipi su
predstave koje postoje, a vezane su za pol. Za ženu je to da je: lakomislena,
koketna (sama je tražila), plašljiva, histerična (vrištipičke, nedojebane
babe), kapriciozna, brbljiva, lakoumna, poslušna, pasivna, slaba, nestalna,
umiljata, sramežljiva, sažaljiva, ljubopitljiva, sklona udešavanju (izgubila
ogledalo), sa potrebom da se zaljubljuje i željna dece (pri tom, svaka faza u starosti devojke/žene nosi novi talas predrasuda
– do 30. se nije udala, kad će? kad i ako se uda – kad će deca?, kad rodi prvo
– kad će drugo, e sad bata/seka? posle 40. je neudata devojka – baba devojka,
ne zna šta želi, samoživa, pusta...
Gorica Nešović: Kad se žena ne uda do neke tridesetpete godine života,
kaže se za nju “svima traži dlaku u jajetu, njoj niko nije dobar, baksuz je ne može
ni sa kim, ona hoće sve po svom...“. Kad se uda, pa je njegova familija voli,
onda kažu „fina je, mirna, hoće da sluša...“.
Kad se
muškarac ne oženi, onda „neka ga nek se naprovodi, posle će da se zarobi, nek
se istutnji...“)
Za muškarca se smatra da je odlučan,
nepokolebljiv, odmeren, smiren, disciplinovan, metodičan, organizovan,
diskretan, iskren, ambiciozan, željan moći i slave, zapovednik, samozadovoljan,
samouveren, karijerista, željan afirmacije, plahovit, kreativan, bistar, objektivan,
skeptičan, razložan, bestidan, veseljak, opušten...
Uz ovakve stereotipe
se odrasta i vaspitava dete muškog, odnosno ženskog pola, tako da budu usmereni
kroz kućno vaspitanje i školovanje da preuzmu rodne uloge u društvu. Devojčice
se pripremaju da budu poslušne žene, majke, supruge, da brinu i neguju.
Dečacima se „hrani“ samopouzdanje da budu snažni, ambiciozni, borbeni, vešti
(kroz razne oblike individualnih ili timskih sportova, borilačke veštine,
kompjuterske igrice).
Podela na privatnu i javnu sferu uobičajeno
podrazumeva da se javna sfera odnosi na javne poslove, obrazovanje, ekonomiju,
politiku i odnose u društvenoj zajednici, rezervisanim većinom za muškarce.
Privatnu sferu čine porodica i porodično okruženje, koji se dominantno smatraju
prostorom za žene.
Dvostruka
radna opterećenost žena se odnosi na radnu opterećenost žena u modernom društvu,
u kom sve veći procenat žena ima plaćeno zaposlenje van kuće, uz istovremeno
pripadajuće obaveze i odgovornosti za kućne poslove, brigu o deci, bolesnima,
starima...
Rad koji zaposlena
žena radi u kući obično se naziva „radom iz ljubavi“, za žene se vezuju
sindromi „frustrirane žene“, „zadihane domaćice“ opterećene „konfliktom uloga“.
Polna
segregacija
na tržištu rada podeljena je na horizontalnu i vertikalnu segregaciju na muške
i ženske poslove.
Horizontalna
segregacija odnosi
se na proporcionalnu zastupljenost muškaraca i žena u različitim poslovima.
Vertikalna
segregacija odnosi se na srazmeru u kojoj muškarci imaju zaposlenje višeg
statusa i sa boljom platom od žena (Preduzeće: direktor – spremačica).
Polna
segregacija se
može pojaviti i u obrazovanju, kao neravnomerna zastupljenost muškaraca i žena
u strukturi obrazovanja („ženske“ škole i fakulteti i „muške škole i fakulteti)
Primer[2]:
Dečaci
i devojčice gotovo u istom procentu završavaju osnovnu i srednju školu. Tako je
2010. godine osnovnu školu završilo 48% devojčica i 52% dečaka, dok je srednju
školu završilo procentualno isti broj dečaka i devojčica (po 50%). Međutim,
kada je u pitanju obrazovni profil, podaci za 2010. godinu pokazuju da
devojčice mahom završavaju gimnaziju, ekonomiju, pravo i administraciju, kao i
srednje škole iz domena zdravstva i socijalne zaštite, dok su među dečacima
najzastupljeniji obrazovni profili: mašinstvo i obrada metala, potom
elektrotehnika i gimnazija.
Kada su
u pitanju visoke škole i fakulteti, podaci pokazuju da su žene od 2007. do
2009. godine konstantno činile većinu diplomiranih studenata (oko 61%). U
pogledu područja obrazovanja, podaci za 2009. godinu pokazuju da među
diplomiranim studentima, muškarci čine više od polovine u područjima prirodnih
nauka, matematike i informatike (61%), tehnike, proizvodnje i građevinarstva
(56%), dok žene mahom završavaju visoke škole i fakultete iz oblasti
obrazovanja (čak 91%), zdravstva i socijalne zaštite (77%), umetnosti i
humanističkih nauka (65%), društvenih nauka, poslovanja i prava (62%).[3]
Feminizacija
siromaštva – ogleda
se u društvenom procesu siromašenja koji
pogađa žene u većoj meri nego muškarce.
Posebno pogađa
samohrane majke, starije žene domaćice, žene na selu bez imovine i penzionerke.
Promene u sistemu
socijalne politike, strukturi porodice i radnih mesta, dužini života i drugim
društvenim parametrima, dovode do toga da ima više siromašnih žena i žena sa
niskim dohotkom, nego muškaraca.
(Žene preduzetnice
2%, žene vlasnice automobila ili zemlje – pokretne/nepokretne imovine...)
Feminizam
je
raznorodni i politički pokret razvijen od strane žena, za žene i zbog žena, ali
sa sve više pristalica među muškarcima. Usmeren je na kritičku analizu, ponovno
osmišljavanje i transformaciju položaja žena u organizaciji društva i kulturi.
Feminizam nastoji da
rekonstruiše i opiše specifično žensko iskustvo kroz istoriju i u modernom
društvu, preispituje i menja vrednosti i stavove o ženama, menjajući tako i
društveno ponašanje, ali teoriju i praksu pojedinih društvenih disciplina kao
što su sociologija, ekonomija, psihologija, pravo, istorija, antropologija, lingvistika
kroz rodno senzibilisan jezik i drugo.
Pozitivna
diskriminacija podrazumeva
diskriminaciju privilegovane grupe kojom se nastoji ispraviti prethodna
diskriminacija neprivilegovane grupe. Povezana je sa idejom jednakosti ishoda prema kojoj „nejednake“
treba tretirati nejednako, da bi se postigla jednakost u ishodu.
Primer:
Da bi
se izjednačila postignuća muškaraca i žena, ženama kao diskriminisanoj grupi
treba pomoći različitim socijalnim i pravnim merama. Zakonom se propisuju kvote
za izbor žena u parlamentu, imaju prioritet na konkursima za samozapošljavanje
ili pokretanje sopstvenog biznisa...
Budući da termin
„pozitivna diskriminacija“ svakako podrazumeva nejednak tretman i ima negativan
prizvuk, umesto njega je počeo da se koristi termin mere afirmativne akcije koje sprovode vlade i druge institucije
namenjene aktivnom unapređenju statusa, društvene i profesionalnog učešća grupa
ljudi sa određenim zajedničkim karakteristikama, kao što su pol ili etnička
pripadnost. Namera ovih mera je da se ponište ili ublaže posledice
diskriminacije ovih, inače marginalizovanih društvenih grupa.
[1][1]
„Međunarodni i domaći pravni okvir ženskih ljudskih prava i rodne
ravnopravnosti, Kliničko obrazovanje – priručnik“ (2007) Ženski istraživački
centar za edukaciju i komunikaciju, Pravni fakultet Univerziteta u Nišu,
Klinika za građansko pravo, Advokatska komora u Nišu; Klinički program obuke za
zaštitu prava žena, Niš.
[2] Sanja dr Ćopić (2012). „Priručnik o rodnoj
ravnopravnosti i rodno zasnovanom nasilju za državne službenike i službenice“,
Izdavač: Projekat „Borba protiv seksualnog i rodno zasnovanog nasilja“, Uprava
za rodnu ravnopravnost, Ministarstvo rada i socijalne politike, Beograd
[3] „Žene i muškarci u Srbiji“
(2011). Republički zavod za statistiku, Beograd, str. 35 – 36, 38 – 39.
Comments
Post a Comment
Please be polite and concise. On this blog anyone opinion is appreciated, but we need to respect each other. If you like my direct response, feel free to write an email to zakomplikovana@gmail.com, and I will respond to you as soon as possible. Thank you in advance! Ana