Kako izabrati ciljnu grupu kojoj se obraćate?

Ako ste počeli avanturu zvanu “pisanje na internetu” ili “objave na društvenim mrežama”, dva najčešća pitanja koja se pojavljuju, a na koja morate imati spreman odgovor su: 
Koja je vaša niša
Ko spada u vašu ciljnu grupu kojoj se obraćate? 

Na temu niše ću pisati poseban tekst, jer je jedan premalo da bi se odgovorilo na sva pitanja koja se pojavljuju, više pažnje u ovom trenutku zaslužuje ciljna grupa kojoj se obraćate, jer ćete u skladu sa tim ko čita vaše sadržaje ili kupuje vaše proizvode, prilagoditi objave i obraćati se direktno njima, pozivajući ih na akciju, da naprave pravi potez i angažuju vas ili kupe vašu robu. 

Počnimo od početka - šta je ciljna grupa? 

Ako ste se bavili istraživanjem, ciljna grupa je ona na koju fokusirate svoju hipotezu, upitnik/anketu, metodologiju istraživanja. 

Ako pripremate marketing kampanju, ciljna grupa je određen broj osoba koje predstavljaju središnji motiv na koji su usmerene vaše aktivnosti, koje će dovesti do željenih rezultata, kao što su klik, kupovina, ostavljanje podataka za slanje newsletter i slično… 

Jedan od uslova koji olakšava posao marketara jeste da članovi ciljne grupe imaju isti ili sličan interes ili polje interesovanja, te se njihov sistem interesovanja kreće oko ove tačke. 

U jednom od tekstova koje koristim kao izvor, naveden je primer platforme za izradu ilustracija Canva, koje za jednu od ciljnih grupa ima učitelje i nastavnike, budući da imaju potrebe izrade prezentacije, novih nastavnih jedinica na vizuelno prihvatljiv način. Zato Canva nudi opcije kreiranja različitih sadržaja uz mnoštvo vizuelnih dodataka i na načine koji su prihvatljivi za rad. 

Sa druge strane, druga vrsta ciljne grupe jesu marketari, kojima je Canva od koristi u izradi sadržaja za različite platforme društvenih mreža koji se koriste da se komunicira sa njihovom ciljnom grupom. 

Zašto je važno definisati ciljnu grupu? 


Količina uloženog vremena i novca u plaćene kampanje se meri brojem klikova i preduzetih akcija od strane onih kojima su vaše aktivnosti upućene. Ukoliko nema povratne informacije od ciljne grupe, smatrajte uloženo vreme i novac propuštenom prilikom. Pre nego što krenete u plaćenu kampanju, morate biti svesni nekoliko stvari i postaviti sebi pitanja, jer će vam odgovori na njih pomoći da budete uspešniji u promociji kampanja koje realizujete: 

  • Pronađite specifičnu sferu interesovanja vaše ciljne grupe, ako odgovorite na njihove potrebe, vaše kampanje će imati više efekta; 

  • Izdvajanjem ciljne grupe, sa više fokusa možete finansirati vaše kampanje i preciznije odrediti ciljeve i očekivane rezultate; 

  • Prepoznajući ciljnu grupu, možete lakše komunicirati vaš brend, koji ste izgradili na njihovoj sferi interesovanja 

  • Komunikacija preko preciznih poruka, dozvoljava vam da gradite lojalnu publiku, koja komunicira sa vama i podiže vidljivost na društvenim mrežama upravo vašeg brenda, proizvoda ili usluge. 

Kako pronaći ciljnu publiku? 


Proverite prvo sa čim raspolažete? 

Šta je vaš proizvod, kome ga nudite, šta kupci dobijaju kupovinom proizvoda, usluge, vaše robe? 

Da li već imate bar neku kritičnu masu, od koje možete početi? 


Nekoliko stvari možete uraditi pre nego što krenete u oglašavanje vašeg proizvoda: 

  • Proverite demografske podatke kojima raspolažu društvene mreže, istraživanja o profilima na društvenim mrežama (Facebook je za stariju ciljnu grupu, Instagram za mlađu, TikTok najdinamičniji…)

  • Algoritam svih društvenih mreža preporučuje najbolje vreme za objavljivanje, kao i tip sadržaja koji je poželjno objaviti… 

  • Kreiranje “Byer persona” može pomoći u izradi strategije vaše kampanje i komunikacije vašeg brenda sa ciljnom grupom. 


Ovde zaboravite na spontanost, jer nasumično objavljivanje svega što vam padne na pamet - više “ne radi posao”. Da bi izbegli haotičnost u objavama, planirajte svoje aktivnosti i objavljivanje sadržaja o proizvodu kreirajte tako da uključi vašu publiku i probudi njihovo angažovanje. Spontanost ostavite za izgled vaših ilustracija, neka oni budu lagani, nežni, romantični… 


Blog Zakomplikovana u borbi protiv vetrenjača, Ana Pataki
Izvor: Pixabay

Da bi odredili kome se obraćate, razmislite o sledećim pitanjima i pokušajte da pronađete odgovore na njih (odštampajte spisak pitanja kao listu za štikliranje, biće lakše kad precrtate jednu po jednu stavku): 

  1. Ko je vaša trenutna ciljna grupa?

Ko vas već sad prati i reaguje na vaše objave? Na ovaj način možete pronaći publiku i odrediti pol, starost, lokaciju i interesovanja u skladu sa vašom ponudom. 

  1. Koje sadržaje prate? Šta je najčešći sadržaj na koji reaguju: štaje novo, cena, popusti? Da li se vraćaju na vaše profile jer su im korisni ili zabavni? 

Prema tome šta dobija najviše reakcija na društvenim mrežama, možete planirati vašu strategiju i kreirati svoje objave. 

  1. Šta publika dobija informacijama koje pročita na vašem sajtu ili profilima društvenih mreža? Kakvu korist ima od vašeg sadržaja? 

Značajno je i to gde se najčešće zadržavaju sa informacijama koje dobijaju od vas i da li ih dele dalje ili odlaze nakon pročitanog sa vašeg sajta. Jedan od zadataka svake vaše kampanje je da se ciljna grupa angažuje i deli vaše sadržaje. Zbog toga je korisno da količina sadržaja bude odmerena, objavljena u vreme kada je ciljna publika tu, na kanalima koje najčešće prati. 

  1. Šta vaša publika voli ili ne voli? Da li komunicirate sa njima? 

Kada kupac vidi da je njegov stav saslušan, da se nešto promenilo nakon što je izneo sugestiju ili kritiku, znaće da je cenjen i poštovan. Može to poštovanje vratiti višestruko, jer je ciljna grupa svesna da brend uvažava njihovo mišljenje. Pitajte ih, tražite komentare i ocene, uradite ili napravite nešto čime ćete pokazati da su njihove ocene promenile i dobijate lojalnu publiku koja se vraća vašim proizvodima. 

Važno je i da odgovorite na svako pominjanje drugih na društvenim mrežama, jer tako gradite i reputaciju svog biznisa, brenda i proizvoda. 

Prilagodite sadržaj različitim platformama 

Sećate se da smo već pisali kako spontanosti nema? 

Isti slučaj je sa planiranjem objava. Ako ste mislili da istu objavu zakačite na FB stranicu i TikTok nalog vašeg brenda, odustanite odmah. 

  • Ciljna grupa po demografskim parametrima nije ista 

  • Publika očekuje različit sadržaj 

  • Publika drugačije komunicira sa sadržajem na različitim platformama. 

Ako ste spremni da gradite vaš brend i ulažete novac u strategiju, izdvojte malo više vremena da sadržaj prilagodite različitim kanalima komunikacije. Za slučaj da vam inspiracija izostane, evo nekoliko načina kako da pripremite sadržaj: 

  • Napravite A/B test, šaljite različit sadržaj različitim segmentima (delovima) vaše ciljne grupe. Na ovaj način možete testirati najbolje vreme za objave, najbolji način da izazovete reakciju publike, bilo da je klik na link, share ili kupovinu vašeg proizvoda. 

  • Prilagodite sadržaj različitim fazama vašeg prodajnog levka. Zabavni sadržaji imaju više efekta za delove ciljne grupe koja je u awareness stage. Informativni sadržaji su pre namenjeni onima koji se nalaze u consideration stage vašeg prodajnog levka. 

(Ako vas zanima više o fazama prodajnog levka, možete pročitati u tekstu OVDE. Ako ipak mislite da zaslužuje poseban tekst na mom blogu, slobodno mi pišite?)

  • mišljenje vaše ciljne grupe. Pristupite analizi sadržaja ozbiljno. I to ne samo statističkim analizama, pročitajte direktne poruke, komentare i ocene proizvoda koje kupci ostavljaju na vašoj stranici ili profilima vašeg brenda. Pokušajte da se stavite u “njihove cipele”, predvidite kontekst iz kog vam pišu. Biće više spremni da se angažuju ako primete da se njihovo mišljenje ceni i uvažava. 


Prvi korak ka boljem razumevanju pojma ciljna grupa je napravljen. Ostaje vam da se dobro pripremite i počnete sa radom na izgradnji vašeg brenda.

Srećno! 


PS Isti tekst je objavljen na engleskom jeziku, a objavljen je na linku OVDE.
Ako želite sadržaje koji se obraćaju vašoj ciljnoj grupi, slobodno mi se javite!


Comments

Popular Posts