Crtice o rodnoj ravnopravnosti - kako smo stigli do danas i kako je koristimo?
-
Istorija borbe za
rodnu ravnopravnost/ostvarivanje prava glasa za žene
Osnovna
prava su prvo bila garantovana muškarcima, dok je ženama još od antičkog doba
bio namenjen podređeni status. Od XVIII veka nije bilo značajnih promena, a
onda se postavilo pitanje: da li i žene treba da budu jednake, ili je ta
jednakost rezervisana samo za muškarce?
Razmišljanja su se pojavila tokom američke i francuske
buržoaske revolucije, usmerena prvenstveno na one situacije u kojima su žene
bile najviše diskriminisane: pravo na raspolaganje sopstvenom imovinom i
platom, pravo na starateljstvo nad decom u slučaju razvoda braka, proširena
mogućnost razvoda braka, bolje pravno i ekonomsko osiguranje za razvedene žene,
bolji pristup obrazovanju i zapošljavanju, kao i pravo glasa...
Pravo glasa za žene je bio nisko na listi prioriteta,
zbog čega su predstavnice ženskog pokreta shvatile da bez prava glasa neće biti
moguće ostvarenje pune ravnopravnosti žena. Do prvog svetskog rata, pokret za
prava žena se prilično razvio, ali je uspeh u ostvarenju nekih od navedenih
zahteva bio promenljiv.
Klara Cetkin |
Postojale su tri grupe ženskih organizacija i udruženja:
umerene, radikalne i socijalističke. Međunarodni dan žena, 8. mart – vezan je
za socijalistička udruženja žena, čija je najupečatljivija predstavnica bila
Klara Cetkin. Ove grupe su se najviše zalagale za izjednačavanje muškaraca i
žena u oblasti rada, iste plate za isti rad, kasnije odlučno tražeći i pravo
glasa.
Prvi i Drugi svetski rat su negativno uticali na položaj
žena, gde su one uvek vraćane na početak i upućivane na svoje „tradicionalne
uloge“. Sledeći uspon se desio tek krajem šezdesetih godina, sa pojavom mirovnih i
studentskih pokreta.
Tek sedamdesetih, menjaju se zakoni u oblasti bračnog i
porodičnog prava (žene postaju jednake i zaštićene), dozvoljava se prekid
trudnoće (ne u svim zemljama), uvode se novine u radnom pravu (zaštita trudnica
na radu), princip kvota kojim se želi osigurati zastupljenost žena na javnim
funkcijama.
Kruna borbe protiv diskriminacije žena je stupanje na
snagu Konvencije o eliminaciji svih oblika diskriminacije nad ženama, kojoj je
od 1979. godine pristupilo 186 zemalja članica Ujedinjenih nacija.
Ipak, žene i dalje nisu proporcionalno zastupljene u
javnoj vlasti, čak ni u poziciji da donose najvažnije odluke. Stereotipno
predstavljanje žena i njihovo omalovažavanje u medijima, javnom i političkom
životu retko ko smatra neprihvatljivim, a od njih se zahteva da na uštrb svega
zadovolje sliku „majke i domaćice“. Nezaposlenost teže pogađa žene, a upotreba
ženskog gramatičkog roda nije samo „moda koja je stigla sa Zapada“, već
simbolično priznanje da su žene ravnopravne.[1]
-
Praktična primena
rodne ravnopravosti kroz primere:
Rodno
definisan jezik[2] je jezik rodne
ravnopravnosti. Pod tim pojmom se podrazumeva nediskriminativni jezik u
službenoj komunikaciji praćen određenim nediskriminativnim ponašanjem u odnosu
na žene.
Korišćenje rodno
senzitivnog, odnosno diferenciranog jezika je od suštinskog značaja i
predstavlja važan korak u postizanju rodne ravnopravnosti ako znamo da je jezik
ogledalo društva i predstavlja sve društvene, zakonske i političke promene i
odnose koji vladaju u društvu.
Rodno senzitivan
jezik je pitanje društvene moći, podrazumevajući veću vidljivost žena u jeziku
i odbacivanje generičkog muškog roda, u kojem se žene podrazumevaju.
Osim što je rodno
osetljiv jezik važno društveno pitanje i značajan doprinos poboljšanju
vidljivosti žena i ženskog rada, on je sasvim gramatički opravdan u srpskom
jeziku.
Neprihvatljiva je
jezička nevidljivost žena – podrazumevanje da su žene obuhvaćene imenicama i
zamenicama u muškom gramatičkom rodu.
Rodno osetljiv jezik |
Primer:
Pojmovi
koji označavaju nazive položaja, zanimanja,
zvanja, titula, radnih mesta žena, navode se, po pravilu uvek u ženskom gramatičkom rodu.
Neophodno je pojam
„gospođica“ potpuno eliminisati iz usmene, pismene i telefonske komunikacije,
službenih dopisa, u svim javnim i nejavnim situacijama profesionalne
komunikacije.
Pojam „gospođica“
treba izbegavati, jer implicira da je bračni status žene neophodan u službenoj
komunikaciji, što je netačno i potpuno nevažno. Žene ne treba titulirati na
način identifikovanja njihovog bračnog statusa ili odnosa sa muškarcima.
Svaka dosledno
nediskriminativna institucija koja unapređuje poštovanje rodne ravnopravnosti
koja unapređuje poštovanje rodne ravnopravnosti, komunicira sa delegacijama
sastavljenim od osoba oba pola smatrajući ih legitimnim predstavnicima interesa
svih koje predstavljaju.
Rodno budžetiranje
Rodno odgovorno
budžetiranje je primena rodne analize na javne budžete, tako da preraspodela
sredstava odgovara jednako potrebama muškaraca i žena u jednoj zajednici.
Proces usvajanja budžeta:
Narodna Skupština
Republike Srbije – Zakon o budžetu (na kraju godine)
Skupština Autonomne
Pokrajine Vojvodine – Odluka o budžetu
Skupštine jedinica
lokalne samouprave – Odluka o budžetu
Proces usvajanja može
biti:
1. Odluka o budžetu
2. Odluka o izmeni
Odluke (rebalansu) budžeta – korekcije u odnosu na planirane prihode i rashode
(u drugoj polovini godine, najmanje jedan godišnje)
3. Izveštaj o
izvršenju budžeta (pre usvajanja budžeta ili rebalansa)
Vremenski period:
Januar
– april –
planiranje inicijative za rodno odgovorno budžetiranje i prikupljanje podataka
April –
avgust
– zaključci i preporuke rodne analize
Avgust
– decembar
– lobiranje za usvajanje preporuka, usvajanje u narednoj kalendarskoj godini.
Tokom
cele godine
je neophodna kontrola sprovođenja preporuka i praćenje trošenja budžeta.
Izvori:
Odluka o budžetu za
tekuću godinu
Organ lokalne
samouprave nadležan za poslove finansija
Službeni glasnik
lokalne samouprave
Internet stranica
lokalne samouprave
Argumentacija za
sprovođenje rodno odgovornog budžetiranja:
Nacionalna strategija
za poboljšanje položaja žena i unapređivanje rodne ravnopravnosti (period 2009.
– 2015.)
Akcioni planovi
Statistički podaci
(analize, istraživanja, studije)
Ciljevi koji se
nameravaju ostvariti usvajanjem rodno odgovornog budžeta:
-
poboljšanje
postojećih programa sa ciljem postizanja ili unapređenja rodne ravnopravnosti
-
zadržavanje
dobrih programa
-
ukidanje
programa koji ne pokazuju rezultate
- predlaganje
novih programa za finansiranje sa ciljem postizanja ili unapređenjem rodne ravnopravnosti
(finansiranje projekata organizacija na čijem su čelu žene, sa zastupljenošću
50%, javni radovi sa radnim mestima ravno zastupljenim za oba pola...)
Mehanizmi lobiranja:
-
slanje
dopisa, organizovanje okruglih stolova, prezentacija, sastanaka
- uključivanje
javnosti i pritisak putem medija (kampanje, konferencije za medije, peticije, građanske inicijative)
-
lobiranje
ispred odborničke grupe
-
lobiranje
u koaliciji sa drugim odborničkim grupama
Praćenje
izvršenja budžeta treba
da bude stalna praksa na nivou lokalne samouprave, samo ovim putem može da se
uoči da li je uvedeno rodno budžetiranje, kako se primenjuje i da li postoji
potreba za korekcijama radi ravnopravnijeg korišćenja sredstava u skladu sa
potrebama muškaraca i žena.
Institucionalni mehanizmi za unapređivanje rodne
ravnopravnosti:
Srbija je u svojoj
zakonodavnoj aktivnosti usvojila nekoliko zakona i strategija koje unapređuju
oblast rodne ravnopravnosti:
- Zakon
o ravnopravnosti polova (Službeni glasnik RS, br. 104/2009) – Zaštitnik građana
priprema novi
-
Zakon
o zabrani diskriminacije (Službeni glasnik RS, br. 22/2009)
-
Nacionalna
strategija za poboljšanje položaja žena i unapređivanje ravnopravnosti polova
za period 2008 – 2014. Nova Nacionalna strategija u procesu izrade i usvajanja
-
Nacionalna
strategija za sprečavanje i suzbijanje nasilja nad ženama u porodici i u
partnerskim odnosima (Sl. glasnik RS br. 27/2011)
Institucije i organi
koji se bave temom rodne ravnopravnosti:
-
Uprava
za rodnu ravnopravnost Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike
Republike Srbije, sada Koordinaciono telo Vlade Srbije za rodnu ravnopravnost
(osnovano u oktobru 2014. godine)
-
Savet
za ravnopravnost polova Republike Srbije
-
Odbor
za ravnopravnost polova Narodne Skupštine Republike Srbije
-
Zaštitnik
građana
-
Poverenica
za zaštitu ravnopravnosti (Brankica Janković)
-
Pokrajinski
sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova AP Vojvodine
-
Odbor
za ravnopravnost polova AP Vojvodine
-
Pokrajinski
Zavod za ravnopravnost polova
-
Pokrajinski
ombudsman (Zamenica za ravnopravnost polova)
-
Lokalni
mehanizmi (Saveti, Komisije, Ženske parlamentarne mreže)
Udeo žena među poslanicima |
U poslednjem sazivu
se nalaze 84 poslanice, što čini udeo žena među poslanicima od 33,6% i čini da
se u ovom aspektu Srbija pozicionira visoko u regionu pa i više od mnogih
članica EU, a 23. u svetu[4].
Međutim, učešće žena
u izvršnoj vlasti i dalje ostaje na
značajno nižem nivou i u aktuelnom sastavu Vlade RS je svega 2 žene, što
zapravo čini udeo od 9,5%.
Nakon rekonstrukcije, četiri ministarska mesta su poverena ženama.
Učešće žena u
lokalnim samoupravama je prosečno niži od onog na centralnom nivou. Udeo žena
među odbornicima skupština opština iznosti 28,6%, sa velikim razlikama između
opština.
Primer:
Učešće
žena u ukupnom broju odbornika u Pirotu izuzetno nizak (3,6%), dok je u niškoj
opštini Pantelej znatno više od proseka (47,8%)[5]
Poslanice su većinski
zastupljene u odborima koji su usmereni na pitanja ljudskih prava, dečije i
porodične zaštite, socijalne politike, siromaštvo, zaštitu životne sredine,
kulturu i informisanje.
U odborima koji su
usmereni na bezbednost (Marija Obradović), finansije, unutrašnje poslove,
prostorno planiranje, infrastrukturu i saobraćaj, poslanice čine izrazitu
manjinu.
Odbor
|
Udeo žena u
procentima
|
Odbor za
administrativno – budžetska i mandatno imunitetska pitanja
|
13,3
|
Odbor za dijasporu
i Srbe u regionu
|
43,8
|
Odbor za evropske
integracije
|
52,9
|
Odbor za finansije,
republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava
|
11,8
|
Odbor za kontrolu
službi bezbednosti
|
11,1
|
Odbor za Kosovo i
Metohiju
|
0
|
Odbor za kulturu i
informisanje
|
70,6
|
Odbor za ljudska i
manjinska prava i ravnopravnost polova
|
64,7
|
Odbor za
obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo
|
29,4
|
Odbor za odbranu i
unutrašnje poslove
|
0
|
Odbor za
poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu
|
25,0
|
Odbor za prava
deteta
|
60,0
|
Odbor za pravosuđe,
državnu upravu i lokalnu samoupravu
|
47,0
|
Odbor za privredu,
regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku
|
23,5
|
Odbor za prostorno
planiranje, saobraćaj, instrastrukturu i telekomunikacije
|
18,8
|
Odbor za rad,
socijalna pitanja, društvenu uključenost i smanjenje siromaštva
|
68,8
|
Odbor za spoljne
poslove
|
58,8
|
Odbor za ustavna
pitanja i zakonodavstvo
|
31,3
|
Odbor za zaštitu
životne sredine
|
53,3
|
Odbor za zdravlje i
porodicu
|
25,0
|
Izvor:
evidencija Narodne skupštine Republike Srbije
Prednosti većeg
učešća žena u parlamentarnom životu, na mestima odlučivanja:
Ocenjeno je da žene
donose drugačiji način razmišljanja, koji je obeležen posebnom brigom za
ranjive grupe, porodice. Žene pokazuju više solidarnosti, odgovornosti,
ozbiljnije se pripremaju za sednice i diskutuju o zakonima, uz komunikaciju na
umereniji način.
Poslanice
su same ukazale da su tokom napredovanja u svojoj političkoj karijeri imale
utisak da im je teže da ostvare napredak u karijeri, da moraju više da se
dokazuju nego muške kolege, kao i da ih stranačka i politička okolina prihvata
sa više skepse, te da im je znatno teže da usklade porodične obaveze i karijeru[6].
[1] Goran Miletić „Prava žena“,
Wannabe Magazin, http://wannabemagazine.com/prava-zena/page/42/
[2] Mršević dr Zorica: „ Ka
demokratskom društvu – rodna ravnopravnost“, Institut društvenih jezika,
Beograd
[3]
Žene u parlamentu – samo
kvota ili stvarni uticaj? Rodna ravnopravnost
u Narodnoj skupštini Republike Srbije, Otvoreni
parlament, 2014.
Izvor: http://www.mc.rs/upload/documents/istrazivanje/2014/Zene_u_parlamentu_Samo_kvota_ili_stvarni_uticaj.pdf
[4]
http://akter.co.rs/25-politika/120162-srbija-23-u-svetu-po-broju-narodnih-poslanica.html
[5] Republički zavod za
statistiku, Opštine u Srbiji, 2013
[6]
Žene u parlamentu – samo
kvota ili stvarni uticaj? Rodna ravnopravnost
u Narodnoj skupštini Republike Srbije, Otvoreni
parlament, 2014., str. 17
Comments
Post a Comment
Please be polite and concise. On this blog anyone opinion is appreciated, but we need to respect each other. If you like my direct response, feel free to write an email to zakomplikovana@gmail.com, and I will respond to you as soon as possible. Thank you in advance! Ana