Da li koristite savete za uspešnije pisanje?

Kada važite za osobu “koja lepo piše” od najranijeg školskog uzrasta, trudite se da ovu veštinu usavršite na svakom koraku svog profesionalnog usmerenja. Kada još pridajete na značaju sitnicama i obraćate pažnju na detalje kao što je istorija pisane reči koja “prodaje robu”, jasno vam je da se vaš pogled zadržao na tekstu koji objašnjava neke od pojmova koje uglavnom prihvatamo “zdravo za gotovo”. 


Od prve štampane knjige...


Bez namere da pišem o klinastom pismu i hijeroglifima po zidovima pećina, ali je štampanje prve knjige, Gutenbergove Biblije u 185 primeraka (150 na papiru i 35 na pergamentu), koja se smatra jednom od najskupljih. Štampana na mašini sa pokretnim slovima, imala je 1200 stranica i njeno umnožavanje je trajalo tri (brojevima 3) godine, a završena 1456. godine. 

Upravo je pronalazak i usavršavanje štamparskih mašina pomoglo renesansi i razvoju naučne revolucije, koja predstavlja bazu moderne ekonomije koja se oslanja na znanje i širenje istog među velikim brojem učenika. 

Da li reči pomažu u "prodaji"?

Komunicirati putem sadržaja je način predstavljanja prednosti robe ili usluga, uz “prodaju” vaše stručnosti i znanja kojima raspolažete. U psihologiji se tumače boje koje izazivaju određenu emociju, u marketingu određene reči koje mogu imati ulogu “okidača” u donošenju odluke. Odavno smo prevazišli čitanje deklaracija na proizvodima, sada se o svemu možemo informisati na internetu. U uslovima kada je vremena sve manje, a pažnja je rasuta na više frontova, oglašavanje postaje sve nemilosrdnije u građenju prostora za određeni sadržaj, ono što izdvaja reklamu od svih drugih su reči koje koristite. 

I eto vam odlične baze za štampanje publikacija, vesti, romana, razvoju tehnologije štampanja, skraćivanju roka izrade stranica, korica knjige, unapređenju ponude boja, materijala, tehnologije i kvaliteta štampe (ranije su slova livena i oblikovana u olovu ostavljala tragove na papiru, zbog čega je bilo opasno po zdravlje čitati…). 


Da li znate šta je "ghost writing"?

Plus, preporuka za odličan film na ovu temu...


Sve do 19. veka princip umnožavanja pisama i knjiga ručnom reprodukcijom bio je dominantan. Čak u oblasti izdavaštva, postojala je praksa autora čija su dela sebi pripisivali njihovi izdavači.

Posebno me je inspirisao film “Colette” o Sidonie Gabrielle Colette, koja je živela između 1873. i 1954. godine a čija je prva četiri romana pripisao i potpisao njen prvi suprug Henry Gaultier Villars, umetničkog imena Willy. Colette je tokom života svoj avangardni život pariskih salona prepisivala i unosila u svoje priče i romane, osvojivši nominaciju za Nobelovu nagradu za književnost 1948. godine.

Osim toga, nekonvencionalni način života, borba za pravo na sopstveno ime na koricama romana, nošenje pantalona, što je za žene u to vreme bilo krivično delo, utkali su neustrašivost u njen lik i delo. Colette je ostala u Parizu za vreme okupacije u Drugom svetskom ratu, stvarala dugo, učestvovala u izboru glumica za filmove koji će preneti na bioskopske ekrane njena dela… Dugo je bila jedna od najznačajnih figura pisane reči Francuske na prelazu iz 19. u 20. vek, iako je počela prepisivanjem Vilijevih priča, uređivanjem rukopisa i pisanjem “Clodine” zaključana u sobi kuće na selu. 


Content marketing


Još je Platon u “Odbrani Sokratovoj” pisao kako se “živa reč ne brani”, jer joj nema traga, a tvrdio je da se reči zapisuju igre radi i da bi se sačuvale od zaboravne starosti… ipak, pisana reč je najznačajniji element u prenošenju informacija i masovnoj komunikaciji onih koji nude robu i usluge sa jedne, a kupaca i potencijalnih klijenata sa druge strane. 


Uloga pisane reči u marketingu i svetu reklame


Čak je italijansko poreklo reči “reclamare” ukazuje na potražnju, potrebu kupca da zadovolji svoje želje i dođe u vlasništvo određene robe, odnosno bude korisnik neke usluge. Veština prodavca je da svoju robu što bolje reklamira i tako je proda po što višoj cenu. Na tržištu koje je globalno, bez granica u smislu načina nabavke robe, dobar marketing je ono što izdvaja jedan proizvod od svih ostalih. 

Tu je zapravo značaj marketinga, posebno u delu koji se zove “content marketingom” ili marketingom sadržaja. Do pre 10 godina (oko 2000. godine), većina ili sedam (7) od 10 najtraženijih zanimanja nisu postojala. Dakle, nije bilo obrazovnih profila u srednjim školama i na fakultetima, ne postoji šifra pod kojom se nezaposleni prijavljuju Nacionalnoj službi za zapošljavanje… 


Iako je prisutan za pomenuti period, od 2015. se intenzivno ukazuje na značaj copywriting-a kao veštine predstavljanja proizvoda (robe, usluge) kroz pisanu reč u digitalnom marketingu, ali i content marketinga koji kroz kreiranje sadržaja treba da ubedi potrošača/kupca da izvrši transakciju sa ciljem kupovine određenog predmeta ili korišćenja usluge.


Zbog toga je snaga pisane reči jaka! 


Comments

Popular Posts