Ulaganje u žene nije prokleta milostinja

To je pametan strateški potez, kao nikada do sada najviše je potrebno ulagati u žene.

Autorka: Jesse Draper

Izvor: Medium.com

Jesse Draper, izvor: medium.com

Dok se osvrćem na ovu godinu koja je oblikovala naše karaktere, ujedno odajem priznanje nasleđu sudije Vrhovnog suda SAD Ruth Bader Ginsburg, inspirisana neustrašivoću i hrabrošću žena koje su iskoračile kako bi se borile za bolju budućnost. Od politike, aktivizma, do tehnologije i preduzetništva, sve do majki koje su ostale da brinu o porodici dok rade preko Zooma, 2020. godina je nastavila da potvrđuje ono što sam dugo znala - žene će nastaviti da čuvaju i vode uprkos najtežim okolnostima.

Provela sam karijeru u preduzetničkom kapitalu u misiji kako bih ovo dokazala, ali je naša borba sve udaljenija. Upravo prava za koja se (iz)borila Ruth Bader Ginsburg, sada su na prekretnici. Pa, šta možemo uraditi. Da, možemo glasati. Možemo stimulisati prijatelje da glasaju. Ali, da bi zaista nešto uradili, moramo iskoristiti moć koju imamo. Moramo ulagati u žene. Na svim poljima. Moramo ulagati u žene.

Dozvolite mi da počnem privatnim iskustvom: jedne noći prošle jeseni, pre nego što nas je pandemija izazvana virusom covid-19 odvojila po domovima, upravo sam sletela na aerodrom LA Lax, posle leta iz Njujorka. Bila sam iscrpljena. U tom trenutku imam dvoje dece i upravo sam počela drugi krug prikupljanja sredstava za Halogen Ventures, investicioni fond koji sam osnovala 2016. godine, za kompanije vođene ženskom rukom. Prethodni ciklus prikupljanja sredstava smo završile pre tri godine. Iz portfolija kompanije, šest je izašlo, ali su dve prikupile preko 100 miliona dolara sredstava kompanijama kao što su P&G i Volmart. Sada, na rezultatima uspeha prethodnog ciklusa, plan je bio graditi drugi fond.

Međutim, u tom momentu sam samo želela da stignem kući, poljubim decu i uvučem se u krevet. Te stvari nisu nikad jednostavne kad ste Mama koja radi non - stop. Dobila sam poruku od investitorke za večeru. Molila je supruga da obezbedi jedno mesto za stolom za mene. Poručila mi je i da moram skupiti energiju i doći jer ću posle večere iz sale izaći sa značajnim prilogom za naredni investicioni fond. Kako sam je mogla odbiti?

Ne želim vas opterećivati detaljima sa večere. Verzija “Cliff Note” kaže da je sala bila prepuna muškaraca, pijanih i “dobijenih” posle dana provedenog na golf terenima, što su oni sami otvoreno delili sa mnom. Veče je završilo tako što su odjurili u hotelske sobe kako bi se našli sa prostitutkama koje su pozvali dok smo još uvek sedeli za stolom.

Ne prenosim priču da bih vas šokirala. Prenosim jer, koliko god ludo i neprikladno zvučalo, zapravo me nije iznenadilo. Mogla bih vam ponoviti koliko sam samo puta od starijih muškaraca čula rečenicu: “Slatkišu, žene osnivači nisu dovoljno veliko tržište”, ili situaciju u kojoj direktor penzionog fonda ispljune kafu u moje lice od smeha, kada je na mom krilu video ilustraciju sa svim kompanijama u koje smo uložili, a da su osnivači - žene. Takođe sam čula i: “Zar one ne odustanu kad rode decu?”, “Previše ženskih čarki”, “Nije dovoljan tok posla, jer žene ne započinju posao”. Što se podataka tiče, imale smo 4972 ugovora koja su prošla kroz inbox u 2019. godini. Ovih priča imam na pretek. Tim pre, mislim na iskustvo sudije Ginsberg, kada je prenela sopstveno iskustvo sa mizoginijom, kao i izjavu “kako se usuđuješ?!”.

Kada gledate kroz takvo “sočivo”, nije iznenađenje što su brojevi raznolikosti tako mračni u oblasti investicionog kapitala. Svega sedam procenata donosilaca odluka u oblasti investicionog kapitala su - žene. Samo jedan posto od tog broja se identifikuje kao “crne”, dok je svega 2% latino preduzetnica. Kao što sam ranije pomenula, mračno je.

Toliko toga potpaljuje ove brojeve. Tu je pre svega sistemska pristrasnost, nedostatak transparentnosti u zapošljavanju i napredovanju u poslu, kao i manjak razmatranja stvari kao što je raznolikost prilikom selekcije kandidata. Ali, tu su i neprijateljski odnos (najgori oblik), kao i skepticizam (u najboljem slučaju) prema ženama i osobama sa drugom bojom kože, u homogenizovanoj sredini kao što je ova.

Nisam čak sigurna da li “čuvari” ove industrije uopšte žele da se to promeni.

Sve dok oni koji su na pozicijama moći u porodičnim kompanijama, institucijama, Fondu za fond i zadužbinama na nivou partnera sa ograničenom odgovornošću ne promene investicionu filozofiju koja traje već sto godina, ništa se neće promeniti.  Takođe, videla sam iz prve ruke, žene su učene da ne govore o novcu, kao ni da ga doniraju, već umesto toga, treba da investiraju. To takođe treba da se promeni. Jer, iako sam fokurisana na poslove koje vode žene, većina misli da vodim fond koji podržava socijalno preduzetništvo, pre nego što radim sa kompanijama koje su profitabilne - bez obzira šta kažu brojevi. Nemam luksuz udaljavanja od prilika koje mi mogu doneti novac i zaradu - bez obzira na to koliko mi je zbog toga neprijatno.

Na makro nivou, nedostatak raznovrsnosti u industriji je problem jer veći deo novca se sliva u tipove biznisa koje prepoznaju osnivači industrije preduzetničkog kapitala - poslovi belih muškaraca određene socioekonomske pozadine koji su njihova ciljna grupa. To znači da samo manji broj preduzetničkih ideja ima priliku da raste. To znači da će samo manji broj proizvoda dobiti priliku da ulepša život ženama, BIPOC i marginalizovanim grupama stanovništva.

Ali na nivou biznisa, to je samo strategija glupih. Ona ostavlja prilike na stolu - oko tri triliona i više prilika, sudeći po investicionom fondu “Morgan Stanley”. Upravo zbog toga što ulažem u kompanije koje vode i u koje investiraju žene, ne znači da vodim neprofitnu organizaciju. Bilo bi pogrešno da uzimam dolare koje ste donirali u humanitarne svrhe. Ako želite da donirate, molim vas uradite to, uplatite u “Go fund me” ili porodici Briane Tejlor. Dajte “Planiranom roditeljstvu”. Donirajte organizacijama koje podržavaju hraniteljstvo ili žrtvama porodičnog nasilja. Postoji mnogo načina na koje možemo donirati novac i raditi to u skladu sa mogućnostima.

Ali to nije poenta investiranja u žene. To je prilika u kojoj vi ili ja možemo uložiti novac u kompanije žena koje su zaradile milione kao što su “Spanx”, “Sprout Pharmaceuticals”, “Cloudflare”, “Stitch Fix”, “Eventbrite”, “Care.com”, “SunRun”, “Houzz” i mogla bih još dugo…

To je prilika za investiranje u poslove čiji se rezultati javljaju duplo brže. To je mogućnost koja se može iskoristiti kao prednost koju mnogi biznisi ne (mogu/žele da) vide. Ovo je način da dođete do proizvoda koji mogu dobiti pažnju kupaca koji donose većinu odluka oko nabavke u domaćinstvu. I ja nisam jedina koja ovu priliku vidi kao mogućnost za ulaganje. “Female Founders Fund” i “BBG” se oslanjaju na slično, kompanije koje su osnovale žene sa uspešnim rezultatima za relativno kratko vreme. Fond “Rethink Impact” je skoro završila ciklus prikupljanja sredstava od 182 miliona dolara za fazu rasta biznisa sa ženama “u vozačevom sedištu”. “Goldman Sachs” garantuje investiciju od 500 miliona dolara u kompanije koje vode žene, kao i osnivači sa različitom kulturnom pozadinom. Napomena: ovo su najveće investicione banke u svetu.

Ali, ne morate mi verovati na reč. Pokazaću vam cifre. Svedočila sam 4972 posla prošle godine - sve kompanije su započele žene. Uložila sam u 10 kompanija. Od 100% kompanija koje su osnovale žene u mom portfoliju, pola njih su pripadnici crne zajednice ili BIPOC. Timovi osnivača koji su sačinjeni od pripadnika i pripadnica različitih etničkih zajednica, mogu ostvariti bolje rezultate za 30% u odnosu na timove sačinjene od pripadnika tima koji dolaze iz istog okruženja, sudeći po istraživanju koje je objavio “Kaufman Fellow Research” centar. Ovo je dokaz da ulaganje u investicione prilike nije MILOSTINJA.

RBG je imala viziju kojoj je posvetila svoj život. Zbog njenog zalaganja, žene imaju pravo na:

  • Potpišu hipoteku na kuću bez saglasnosti muža 

  • Imaju račun u banci bez (muškog) potpisnika 

  • Imaju posao bez diskriminacije na radnom mestu na osnovu pola 

  • Budu trudne/imaju decu uz posao

Zamislite budućnost u kojoj žene imaju veći pristup kapitalu, gde gradimo timove od pripadnika različitih zajednica, finansiramo poslove koji su teški u milionima dolara, gde imamo pristup moći i bogatstvu, kako bi gradili bolji svet. Moramo promeniti pravac kretanja. To možemo postiću ulaganjem u žene. Ovo je prilika da promenimo mentalitet “stare škole” kako bi pokrenuli akciju za sve investicione institucije, zadužbine i fondove. Koliko god 2020. godina bila bolna za mnoge, mislim da je ovo tačka preokreta. Ulažite u žene. To nije prokleta milostinja. Mi smo tri triliona prilika. 

Tekst je objavljen na portalima: Politički pregled i iSerbia.rs, u rubrici "iFemin". 

Comments

Popular Posts