Nekoliko saveta za bolje upravljanje vremenom

Ne postoji uspešan recept, jer nam ni “priče” nisu iste: pri tom mislim na rutine, okruženje, ostale obaveze koje imate u toku dana, radne nedelje, cele godine… ali važno je da odredite prioritete, date im rokove (u glavi, na papiru ili vidnom mestu u radnom prostoru) i po njima radite, kako se ne bi izgubili u kolotečini posla i svakodnevnih obaveza. 

Na nekoliko stvari obratite pažnju, tada će postizanje ciljeva biti lakše: 

Polako i sigurno 

Organizacija vremena je najvažnija u celoj priči oko dostizanja ciljeva i postizanja rezultata kojima ćete biti zadovoljni. Ali kako ne možete smršati preko noći, niti se obogatiti za dve nedelje, tako i vaš put ka ciljevu ako ste izabrali pisanje mora biti postepen i stabilan. Ovo između ostalog i zbog toga da izbegnete sagorevanje, koje može nastati kao posledica od prevelike brige ili želje da udovoljite poslodavcu, klijentima, saradnicima… 

Izgradnja posla nije sprint, to je maraton za koji treba trenirati i “nabijati kondiciju” pre početka trke kako bi izdržali celu dužinu. 


Razlika od 1%


Zamislite da svaki dan uložite 1% više energije u izgradnju svog posla, koliko to može doprineti poboljšanju na kraju puta od godinu dana? Za celu godinu, ukoliko svaki dan uradite nešto što vašem poslu može doprineti za +1%, bićete bolji oko 365% ili 37 puta. To znači da svaki dan pročitate par strana knjige, uradite pet sklekova ili trbušnjaka, pogledate neki smislen video.. Nevažno šta, za svaki napor koji uložite da pobošljate svoje veštine, kvalitete, uslugu ili kvalitet robe koju pravite, možete postati osoba kojoj klijenti dolaze sami. 

Radi se i o našim svakodnevnim navikama. Ako na primer pošaljete jednu do dve poruke dnevno svojim kontaktima na Linkedinu, na kraju puta od godinu dana imaćete oko 730 konekcija kojima ste ponudili uslugu ili razmenili poruku. Od vaših postupaka zavisi kako će teći dalji put vaše kreativnosti. Samo jedan posto dnevno, bez odlaganja, počnite već danas! 


Izvor: Pixabay


Napravite portfolio koji vas predstavlja realno 


Sve što radite, zapišite negde. Dobra je stvar imati podsetnik na ono što ste pisali pre nekoliko godina, možete uporediti koliko se vaš stil menjao, a sa druge strane oni sa kojima sarađujete vide koliko iskustva imate. Može izgledati kao izreka “šta je starije: koka ili jaje?” jer da bi imali portfolio, morate da imate iskustvo, a da bi imali iskustvo morate da imate portfolio, izlog u kom predstavljate svoje prethodne radove. 

Iskreno, meni je najviše koristio Linkedin profil u koji sam tokom vremena unosila sva svoja iskustva i prethodna radna mesta, obuke i sertifikate, da bih postepeno delila sadržaje koje čitam i pišem, te je postao mesto sa najkompletnijim informacijama o mom prethodnom radnom iskustvu. 


Radite kad ste najproduktivniji 


Iako postoji uverenje da je jedna od prednosti “preduzetništva” ta što mogu da rade, kad oni požele, ono se pokazalo pogrešno. Naprotiv, prosek vremena koje preduzetnici provode efektivno radeći, je daleko duže od prosečnog radnog vremena zaposlenih koji rade za druge. To su dugi radni sati u toku nedelje, radni vikendi, odmori i praznici koji predstavljaju “luksuz”... Ono što je sa druge strane važno za produktivnost je da se radi “kada su ljudi spremni da troše novac”: kako bi mogli da odgovorite na njihove upite, pošaljete odgovor u razumno vreme ili vašu robu dostavite u vreme koje su izabrali, jer - oni plaćaju. Postoje debate o razlici u radu muškaraca i žena, čak i teorijama da radna nedelja od četiri dana može izazvati pozitivne rezultate u smislu posvećenosti poslu (kao što je testirano skoro na Islandu), budući da nije uticalo na produktivnost zaposlenih, dok su sa druge strane srećni jer imaju više vremena za sebe i porodicu, ali to ovde nije poenta. Imate slobodu da planirate vreme, prilagodite ga da zadovoljite svoje potrebe i ostvarivanjem zamišljenih ciljeva - budete ostvareni u poslu koji radite, bez rizika od izgaranja ili fizičkih posledica napora koje ste uložili, a mogu ugroziti vaše zdravlje. 

Gospodarite svojim vremenom! 


Nemojte bežati od društvenih mreža 


Koliko god zvučalo naivno, društvene mreže zaista predstavljaju kanale komunikacije preko kojih možete predstaviti svoje znanje, veštine, ekspertizu ili umeće. Možete raditi live “pitanja i odgovori” sesije na Instagramu i na taj način predstaviti sebe ili svoj posao. Ukoliko ste dizajner, možete predstaviti svoje ilustracije preko društvenih mreža koje služe tome ili objaviti proces izrade u fazama. Na ovaj način gradite sebe, brend, koristiti optimizaciju u pretraživačima po ključnim rečima ili promovisati svoje objave, tako da dobijete veću prepoznatljivost. 

Pravite kontakte van interneta 

Uz sva ograničenja i zabrane koje su važile prethodnih godinu i po, uspevali smo da ostanemo u kontaktu sa onima koji su nam važni. Konferencije su se prebacile u online režim, imali smo više webinara za pomenuti period nego prethodnih nekoliko godina. I do neke mere je prijalo, jer smo stigli dalje i više nego što bi to više fizički mogli (put, hotelski smeštaj, konferencija, pauza za kafu, ručak…)

Ali je kao i za sve ostalo, ovo takođe ima svoje mane. Nedostaje nam neposrednog, ličnog kontakta, razmene ideja uz kafu ili ručak, sastanaka u kojima se mogu uraditi preseci stanja ili iteracije, dogovoriti dalje faze u realizaciji projekata. 


Izvor: Pixabay

Ili, samo druženja koji dolaze kao benefit svake konferencije, razmena vizit karti ili diktiranje imena profila na društvenim mrežama (vidi tačku 4.) i građenje prijateljstva na osnovu zajedničkih ciljeva, interesovanja, ambicija. Važno je ostvariti kontakt oči u oči, pohvaliti se prisustvom na konferenciji, seminaru i nakon toga nastaviti druženje sa osobama koje vam prijaju ili uostalom - nastaviti saradnju sa njima! 

Kakvi ste sa administracijom? 

Mali je procenat osoba koje vole da rade bilo šta što ima veze sa administracijom ili procedurama koje su neophodne da bi se posao radio što uspešnije. Ipak, najvažniji dokument u svakom odnosu poslodavca i zaposlenog (klijenta i pružaoca usluga) je - ugovor. Važno je da ugovorom (pisanim sporazumom ili makar NAPISANOM porukom) zaštitite sebe, jer ovde imate priliku da:

  • precizirate rokove, 

  • troškove i cenu, kao  i 

  • sve uslove koji se mogu javiti za vreme rada na projektu. 


Tako znate šta možete da očekujete ukoliko se dese nepredviđene situacije sa obe strane.


Izvor: Pixabay

Cenite sebe i svoj posao 

Oni koji se bave poslom na freelance platformama, kažu da je ovo možda najvažnija tačka, od koje zavise sve druge. Nećete umeti da stavite adekvatnu cenu na svoj rad, niti da racionalno i efikasno rasporedite vreme, ako niste svesni svoje vrednosti. Očekivano je da na početku, dok gradite svoj posao i portfolio, svoje veštine i usluge nudite po nižim cenama, a kako bude rastao kvalitet, raste i cena. Klijenti primećuju kada je nešto dobro, zato su spremni i da plate više za neku “premium” robu ili uslugu. 

Osamostaljivanje u radu predstavlja sjajnu priliku za nekog ko želi da pobegne iz svakodnevice, ali su naporan rad i posvećenost jednako važni za ovaj, kao i svaki drugi posao. Iako se možda čini da ćete time otići od nekoga ko od vas traži puno, postati “samo svoj gazda”, to je i dalje posao koji od vas očekuje posvećenost i obavezu. 

Ipak, gradite svoj put, pronađite nišu ili ciljnu grupu kojoj se obraćate, kao i ono u čemu ste bolji od drugih, što može biti “tajni sastojak” koji privlači klijente prema vama.

Comments

Popular Posts